Πρώτος Μεταξύ Ίσων

Σχόλια, Φλυαρίες…Εκ Βαθέων!

Ένας αγωγός με πολλαπλή χρησιμότητα

Προ δύο ακριβώς ετών δημοσίευσα στις φιλόξενες αυτές στήλες ένα άρθρο με τίτλο: «Η Έκθεση της Θεσσαλονίκης και ο αγωγός της Αλεξανδρούπολης» τονίζοντας ότι η ανάπτυξη του Βορειοελλαδικού χώρου θα βοηθηθεί πολλαπλώς από την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Θεωρώ ευτυχές γεγονός ότι φέτος στα εγκαίνια της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης ο Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής θα έχει μεταξύ άλλων να αναφέρει ότι προχωρεί με ταχύτερους πλέον ρυθμούς η κατασκευή του αγωγού. Η πρόσφατη συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Ρώσο Πρόεδρο Πούτιν και τον Βούλγαρο Πρόεδρο Παρβάνοφ φαίνεται ότι έλυσε πολλά από τα προβλήματα που καθυστερούσαν μέχρι σήμερα το έργο. Η συνέχεια βεβαίως αναμένεται δύσκολη, πολλές κρίσιμες λεπτομέρειες μένουν να ρυθμισθούν, αλλά είναι προφανές ότι η χώρα μας θα βγει πολύ ωφελημένη, αν τελικά όλα πάνε καλά.
Αν θέλαμε να συνοψίσουμε εν ολίγοις τα οφέλη του μεγάλου αυτού έργου θα λέγαμε τα εξής:

Πρώτον, θα έρχεται πετρέλαιο στην ελληνική και ευυρωπαϊκή αγορά με χαμηλότερη τιμή κατά 8 δολλάρια (περίπου) το βαρέλι. Σήμερα οι επιβαρύνσεις που προκαλούν οι Τούρκοι στα πετρελαιοφόρα πλοία που περνούν από τα στενά του Βοσπόρου αυξάνουν την τιμή του βαρελιού.

Δεύτερον, θα εισπράττουμε ένα σημαντικό ποσό ως «διόδια».

Τρίτον, θα ανοιχθούν θέσεις εργασίας στον ακριτικό Νομό Έβρου. Ένα τέτοιο έργο χρειάζεται πολλούς ανθρώπους για την κατασκευή, την συντήρηση, την φύλαξη, τις εργασίες μεταφόρτωσης, την διοίκηση κλπ.

Τέταρτον, θα ανοιχθούν μεγάλες προοπτικές για την ελληνική Ναυτιλία, διότι πολλά ελληνικής ιδιοκτησίας τάνκερ θα κληθούν να μεταφέρουν το πετρέλαιο όχι μόνον από την Αλεξανδρούπολη προς τις καταναλώτριες χώρες αλλά και από το ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας προς το βουλγαρικό λιμάνι Μπουργκάς (Πύργος).

Πέμπτον, ενισχύεται η γεωπολιτική θέση της Θράκης και η ασφάλεια της περιοχής. Η Δυτική Θράκη δεν θα είναι απλώς μία ελληνική επαρχία, την οποία μπορεί να διεκδικεί ο κάθε Τούρκος στρατηγός ή πολιτικός, αλλά θα είναι πύλη εξόδου των πετρελαίων που θα τρέφουν την οικονομία της Δύσεως και πολλές χώρες θα ενδιαφέρονται για την σταθερότητα στην περιοχή.

Έκτον, αναβαθμίζεται γενικότερα η θέση της Ελλάδος στην ενεργειακή διπλωματία και εξισορροπείται ο ενισχυμένος ρόλος, τον οποίο διεκδικεί η Τουρκία με τον ήδη έτοιμο πετρελαιαγωγό Μπακού-Τιφλίδας -Τσεϋχάν.

Έβδομον, διανοίγεται η προοπτική για την κατασκευή και άλλων παραλλήλων και συμπληρωματικών έργων που θα εδραιώσουν την καλή συνεργασία της Ελλάδος με τις χώρες της Ν.Α. Ευρώπης, όπως π.χ. ένας αυτοκινητόδρομος διεθνών προδιαγραφών που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με την Βουλγαρία, την Ρουμανία και την Ευρασιατική ενδοχώρα.
Ακούονται , όπως είναι φυσικό, αρκετές ενστάσεις και ανησυχίες, πολιτικού, οικολογικού και επιχειρηματικού περιεχομένου. Ουδείς αντιλέγει ότι ορισμένες από αυτές είναι βάσιμες, αλλά όταν συνδυασθεί η εμπειρία τριών κυβερνήσεων και πολλών μεγάλων επιχειρήσεων βρίσκονται οι λύσεις. Θα σταθώ σε δύο ερωτήματα, τα οποία άπτονται των διεθνών σχέσεων της χώρας μας.

 α) Μήπως ενοχλούνται οι ΗΠΑ και οι Ευρωπαίοι εταίροι μας; Είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν βλέπει με καλό μάτι την ρωσική ενεργειακή διπλωματία, νομίζω, όμως, ότι προβληματίζεται κυρίως για τους αγωγούς του ρωσικού φυσικού αερίου και όχι για το σχέδιο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Άλλωστε σε αυτό ετοιμάζεται να μετάσχει και ο αμερικανικός κολοσσός CHEVRON. Όσον αφορά δε την Ευρ. Ένωση δημοσιοποιήθηκε ήδη η άποψη του Επιτρόπου για τα θέματα Ενέργειας, η οποία είναι θετική για τον αγωγό της Αλεξανδρούπολης.

β) Μήπως χειροτερέψουν οι σχέσεις μας με την Τουρκία, η οποία θα θεωρήσει το έργο ως ευθέως ανταγωνιστικό προς τον αγωγό Μπακού-Τσεϋχάν; Το πρόβλημα του τουρκικού αγωγού δεν είναι τόσο οι πιθανές εναλλακτικές διαδρομές όσο το μεγάλο μήκος του και η γειτνίαση με τις κουρδικές περιοχές. Εξ άλλου στον ενεργειακό τομέα έχουμε υπογράψει μία άλλη συμφωνία που μας καθιστά συνεταίρους της Τουρκίας , και συγκεκριμένα για τον αγωγό φυσικού αερίου. Και σε τελευταία ανάλυση στην ελεύθερη οικονομία υπάρχει ανταγωνισμός και αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων και κάθε χώρα προωθεί τα δικά της εθνικά συμφέροντα.
Στην σύγχρονη διεθνή σκηνή η Ελλάς, όπως πράττει κάθε σοβαρό κράτος, πρέπει να αυξάνει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, πολιτικά, οικονομικά και πολιτιστικά. Και ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης θα αποτελέσει αναμφιβόλως ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

 Κωνσταντίνος Χολέβας, Πολιτικός Επιστήμων

http://www.diktyo21.gr/item.asp?ReportID=319

Advertisements

Σεπτεμβρίου 17, 2006 - Posted by | Uncategorized

1 σχόλιο »

  1. Tuesday, November 07, 2006
    Οικολογική Εταιρεία Έβρου , Τρίτη, 05 Σεπτέμβριος 2006
    Ενέργεια
    Οικολογική Εταιρεία Έβρου , Τρίτη, 05 Σεπτέμβριος 2006
    Σύσσωμη σχεδόν, η πολιτική ηγεσία, οι τοπικοί άρχοντες και οι «αναπτυξιολάγνοι» της περιοχής, ανακάλυψαν στην πρόσφατη τριμερή συμφωνία Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρωσίας για την μεταφορά αργού πετρελαίου από την Μαύρη Θάλασσα στην Αλεξανδρούπολη την απαρχή μιας μεγαλειώδους αναπτυξιακής πορείας της περιοχής μας, βομβαρδίζοντας την κοινή γνώμη του τόπου μας με μισές αλήθειες, υπερβολές και μεγαλοστομίες, προσπαθώντας να αποκρύψουν από τους πολίτες την αλήθεια και τους κινδύνους που συνοδεύουν μια παρόμοια επένδυση.
    Όπως συνήθως σε παρόμοιες προσπάθειες κατασκευής «ρυπογόνων» επενδύσεων στην περιοχή (π.χ. Διαλυτήριο, Εργοστάσιο τσιμέντου, Χρυσωρυχεία κλπ) η Τοπική Κοινωνία και οι αρμόδιοι φορείς της Αυτοδιοίκησης μαθαίνουν τελευταίοι τα γεγονότα.
    Με την επίκληση Εθνικών λόγων και λεπτών διεθνών χειρισμών αποκλείεται, για μια ακόμη φορά, η τοπική κοινωνία από τις διαδικασίες αναπτυξιακού σχεδιασμού και λήψης σχετικών αποφάσεων.
    Το έργο αυτό προγραμματίστηκε όχι μόνον ερήμην της τοπικής κοινωνίας, αλλά δεν εντάσσεται ούτε στοιχειωδώς στις αναπτυξιακές κατευθύνσεις που κατά καιρούς όλοι οι φορείς πρότειναν και προτείνουν για την περιοχή μας.
    Η Οικολογική Εταιρεία Έβρου θεωρεί ότι η προτεινόμενη επένδυση κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να αντιμετωπιστεί απ΄όλους του φορείς, από όλους τους πολίτες της περιοχής, ως μια Ιδιωτική επένδυση μεγάλου ρίσκου για το Περιβάλλον και την Οικονομία της περιοχής:
    • η υλοποίησή της, της οποίας, θα σημάνει ριζική ανατροπή του αναπτυξιακού προσανατολισμού της περιοχής και ακύρωση του μέχρι τώρα σχεδιασμού (π.χ προώθηση Τουρισμού, ανάδειξη Βιοτόπων, Αλιεία, Υποδομές κλπ) με δυσμενή κατά την γνώμη μας οικονομικά αποτελέσματα.
    • Που γίνεται γιατί συμφέρει πρώτιστα τις πετρελαϊκές ιδιωτικές εταιρείες και όχι για εθνικούς λόγους, ούτε για να βοηθήσει την ανάπτυξη της περιοχής
    • Που ανοίγει τους «ασκούς του Αιόλου» για την παράπλευρη εγκατάσταση νέων μονάδων βαριάς και ρυπογόνου Χημικής Βιομηχανίας (Διυλιστήριο, Πετροχημικό εργοστάσιο κλπ) στην Αλεξανδρούπολη
    Στην κατεύθυνση λοιπόν της «προσγείωσης» της συζήτησης στα πραγματικά προβλήματα και τις συνέπειες από την υλοποίηση αυτού του έργου προτείνουμε:
    1. Να σταματήσουν άμεσα οι πανηγυρισμοί και οι υπερβολές και να ανοίξει ο διάλογος με Ολοκληρωμένη Παρουσίαση στους πολίτες και τους φορείς της περιοχής, όλων των παραμέτρων του έργου.
    2. Να αντιμετωπιστεί το έργο από όλους τους φορείς, ως επένδυσης με σκοπό το κέρδος των εμπλεκόμενων εταιρειών και όχι ως «κοινωφελές» έργο που θα «απογειώσει» την ανάπτυξη της περιοχής.
    3. Η συζήτηση να επικεντρωθεί στα προβλήματα και τους κινδύνους που θα δημιουργήσει η επένδυση στο Περιβάλλον, την Οικονομία και την ζωή των πολιτών της περιοχής και στις δυνατότητες και τις διαδικασίες που θα «αναγκάσουν» και θα πιέσουν τις ιδιωτικές εταιρείες-κολοσσούς να τα αντιμετωπίσουν.
    4. Να μην περιοριστεί η συζήτηση μόνο στα ανταποδοτικά τέλη-οφέλη που διεκδικεί η περιοχή, γιατί θάλασσα, ο αέρας, η φύση και η υγεία είναι αγαθά που δεν τιμολογούνται, δεν αγοράζονται ούτε πωλούνται
    5. Να θεσπιστούν στο Θρακικό Πέλαγος, Ζώνες απαγορευμένες για τα Δεξαμενόπλοια και να καθοριστούν συγκεκριμένες διαδρομές για τα Πετρελαιοφόρα, οι οποίες θα αποκλείουν την διέλευση από οικολογικά και οικονομικά ευαίσθητες περιοχές. Να καθιερωθεί και να χρηματοδοτηθεί το σύστημα ελέγχου αυτών των διαδρομών.
    6. Να προωθηθεί άμεσα η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου σχετικά με την ρύπανση των θαλασσών και τη διακίνηση των πετρελαιοειδών. Η ελληνική Κυβέρνηση άμεσα πρέπει να υιοθετήσει αυστηρότερα διοικητικά μέτρα, καθώς και την αρχή της απεριόριστης αντικειμενικής ευθύνης σε περιπτώσεις ρύπανσης.
    7. Να προωθηθεί με συγκεκριμένα άμεσα μέτρα, η ριζική αλλαγή της ενεργειακής πολιτικής της χώρας, ώστε να στηρίζεται ολοένα και λιγότερο στο πετρέλαιο. Να ακολουθηθεί μια νέα ενεργειακή πολιτική που θα ενισχύει πραγματικά την βιώσιμη ανάπτυξη και θα ενθαρρύνει την χρήση εναλλακτικών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ώστε να υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για την Εθνική οικονομία, τους καταναλωτές και το Περιβάλλον.
    Καλούμε τις «τοπικές εξουσίες» να προχωρήσουν, άμεσα, σε διαδικασίες αντικειμενικής και ολοκληρωμένης ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας για την σχεδιαζόμενη επένδυση.
    Καλούμε τους πολίτες και τους φορείς του τόπου να πιέσουν προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε το έργο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης να αντιμετωπιστεί όχι ως η πανάκεια για την Ανάπτυξη της περιοχής, αλλά ως «επένδυση ιδιαίτερα μεγάλου ρίσκου» που υποκρύπτει πολλά προβλήματα και τεράστιους κινδύνους για το Περιβάλλον, την Οικονομία και την Κοινωνική Συνοχή της περιοχής μας.
    Η ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΒΡΟΥ
    Οικολογική Εταιρεία ΈβρουΘερμοπυλών 21Α, 68100 Αλεξανδρούπολη, Τ.Θ. 21, Τηλ.-Fax: 25510 23206

    Σχόλιο από STRAN | Νοέμβριος 10, 2006 | Απάντηση


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: